Kisah Ragbi Sujak

Suspek berdiri di kiri
Permainan masih diteruskan. Setakat ini perlawanan sudah berlangsung hampir ke separuh masa pertama. Khairul Hisham masih semangat. Dari bangku sekolah,Khairul Hisham terkenal dengan tekel yang power. Tak ramai anak muda sekarang sekering dia. Jika sebut sahaja pasal tekel skorpion,semua mata tertumpu pada Khairul Hisham. Namun dia sedar,apalah nilai tekel skorpion jika bab tekel makwe pun masih hijau.

Dengan tidak padan pendek, pergerakan Khairul Hisham jelas kelihatan dari sudut tepi padang. Dari satu tekel ke satu tekel berikutnya. Begitulah Khairul Hisham. Tak mengira saiz badan,siapa datang dia hadap. Berpegang teguh pada prinsip "Kalau tekel orang biar sampai konkusi otak", dia mampu lakukannya.

Kelihatan seorang pemain ragbi pihak lawan menerpa ke arah dia. Khairul Hisham tidak mudah panik. Dia tahu dia sudah baca ayat kursi,dia tahu dia sudah bismillah 21 kali sebelum ke padang. Namun, dia tak bagitahu mak dia,dia pergi main ragbi. Itu masalahnya. Manakala, pemain tadi rakus menuju ke arah dia dengan wajah tanpa sedikit belas kasihan.

Khairul Hisham tunduk, lantas mencapai buku lali pemain tadi. Di cengkamnya rapat dan diangkat melepasi paras kepala. Dia berjaya. Pemain tadi jatuh bergulingan. Mungkin boleh sampai ke tahap ingin menjerit kesakitan. Tapi atas sebab menutup rasa malu, pemain tadi jatuh dan mendiamkan diri sahaja. Lantas pemain lain dari pihak lawan datang membantu. Khairul Hisham kesorangan di bawah pemain pemain lain. Sorang sorang dan tersenyum. Aneh bukan?

Khairul Hisham bingkas bangun. Keadaan masih terkawal walau ada bunyi bunyi bersorak tepi padang. Ada yang menjerit keriangan,ada juga yang menangis tak pasal pasal. Khairul Hisham terasa ada cecair panas mengalir dari hidung. Jenis dia biarlah kena tinggal bas, tak ajak pergi makan, kalah snooker dengan Hafizul Yusof  mahupun tidur luar rumah dia tak kesah. Tapi pasal darah, itu dia kalah.

Perlahan dia berlari menuju ke medik tepi padang,sambil memejam mata dan menutup mulut. Mungkin ini padahnya kalau main ragbi tak halo mak dulu katanya pada diri sendiri. Dia mula serik dan insaf tapi segalanya sudah tertulis. Dia pasrah. Timbul rasa menyesal yang menebal kerana tidak awal awal ceburkan diri dalam ping pong atau sekadar kawad kaki 31 Ogos yang sah sah selamat dari segi fizikal dan mental. Terlambat. Nasi sudah menjadi bubur.

"Dik, bibir adik belubang ni. Ni dalam ni dik. Kena but ni. Kita jahit dulu lah ye" kata brader medik penuh tatabahasa. Dia mula cemas. Terbayang jarum,pisau,gunting,mesin MRI,doktor pakai spek muka penuh nafsu,semua seolah menanti dia. Dia negatif hal jahit jahit luka. Dia tahu dia perlu buat drama.

"Takpe bang nanti saya pergi dengan member saya. Oi Dib! Jom kita pergi hospital.Segera segera." sambil berlari menuju entah ke sapa sapa dan hilang dalam kesesakan khemah pemain pemain lain. Brader medik berdiri kaku, penuh tanda tanya dan terus jadi gila.

Moral: Main ragbi jangan sampai makan jahit sepital

- Selamat hari jadi Jak!
- Kredit Alep Si Objek Legap



2 comments:

Abang Zam said...

gua main ragbi sekali seumur hidup lepas kena tekel rusuk kiri. sial sakit nak mapus

gua terus main belog. kahkahkah

Headmaster said...

apesal belog?apesal tak blog?

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...