Pulang dari Kolumpo


 Seiring cerita cerita mulut dan media cetak terdahulu,sebagai seorang aktivis sosial masyarakat,kebanyakkan dari mereka menggunakan keretapi sebagai jalan mudah dari satu matlamat ke matlamat lain. Begitu juga gua. Cuma gua ni bukan sekadar aktivis sosial malahan juga rokes kapak yang ulung.   

Perjalanan pulang gua ke utara tanah air tidaklah sesukar seperti dibayangkan. Tidak ada aksi aksi menentang rasaksa jahat, tembak menembak, mahupun penyeludupan senjata api seperti filem holiwud. Hanya sekadar membeli tiket lantas menunggu ketibaan keretapi. Senyum manis dari makwe menjual tiket keretapi pula meringankan lagi beban beg yang dipikul. Sempat juga gua berborak seminit dua bertanya nama pesbuk makwe tu,.   

Gaya keretapi baru saja meninggalkan kota Kolumpo,gua dihampiri dua berader. Atas bawah gua perati berader berdua ni. Berader ni gua tahu bukan masyarakat marhaen kita. Berbahasa inggeris dan hidung yang bukan main runcing mancungnya meyakinkan gua diorang ni masyarakat dari seberang laut sana.   

Sejam gua berborak, dari subjek suai kenal, bertukar tukar rokok,  memiwit makwe lalu sehingga dah tak ada apa nak borak lagi, suasana jadi sepi seketika . Deruan dari geselen besi besi badan keretapi mengambil alih dialog kami. Selama sejam itu gua menyimpan rasa yang sebenarnya berader berdua tu semacam buat buat faham saja apa gua cakap. Gua dah mula rasa yang gua mengepala banakan diri sendiri. 

Celake bukan?




2 comments:

Abang Zam said...

gua nak cakap. bila ada mat salleh, jangan tayang sangat bebalnya.

kahkah

suha said...

nak like komen abg zam bolih?

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...