Rahman ingin kuat



Rahman Muzali mangkit dari tidur. Selesa dengan cara hidup tidur pagi,mangkit tengah hari ,Rahman tidak lagi endah cakap cakap orang ramai yang mengutuknya sebagai guard taman, kaki pewit makwe shift malam, kaki takde rumah. Ada juga yang cuba ambil kesempatan mengutuk Rahman sebagai kaki bercagu. Rahman terima semua tomahan sebagai cabaran menjadi tren remaja semasa,tidur lewat. Rahman sedar hidup penuh dengan cabaran

Rahman mencapai rokok,menyedut dalam dalam dan menghembus ke udara. Ada asap pekat dan ada asap nipis. Bunyi kipas bilik memenuhi suasana sepi rumah. Ibu ayahnya pagi keluar bekerja,adik adik masih di bangku sekolah, membuat Rahman ingin sekali berborak tapi rahman seorang diri. Pernah sekali rahman cuba berborak dengan kucing makwe depan rumah. Tak lama Rahman dapat beborak, selepas tepat dilempar kasut di muka oleh mak makwe tu,Rahman bangkit lari. Namun cukuplah bagi Rahman,dapat juga berborak dengan makhluk real. Lebih wajar dari berborak dengan makwe yang entah betul makwe entah tidak di pesbuk dia.

Rahman mematikan bara rokok dalam cawan. Mati Rahman kalau mak dia tahu cawan Arcopal yang mak dia beli di Langkawi dibuatnya astray rokok. Lantas Rahman menuju ke cermin sebelum sempat membuka pintu bilik. "Aku bukan lagi Rahman yang dulu" bisik beliau sambil tangan meraba muka.

Rahman betul betul mati akal,mati lesen kereta,lesen SSM dan segala lesen lagi semenjak Rahman cuba join scene tidur lewat ni. Tiada siapa yang mampu memahami apa yang Rahman mahu. Makwe depan rumah, mamak di pekan, kutu lepak malam Rahman, makwe kerja jusco, makwe seven eleven semua tidak mampu membantu Rahman. Rahman kesunyian. Rahman seolah seketul tahi di dalam mangkuk,seorang diri ditinggal si pembuang tahi,menunggu masa di flush sahaja. Itulah Rahman jika dipendek ceritanya.

Rahman tidak mahu menjadi tahi. Rahman tahu tahi itu busuk dan Rahman wangi. Rahman berpelajaran. Rahman masih ada cita cita dan tahi mana ada cita cita. Bukan Rahman tidak ingin berjaya, tapi Rahman juga ada cara sendiri untuk berjaya. " Mereka yang berjaya dengan acuan orang lain adalah mereka yang kuat politik, kuat belakon dan takut hantu" kata Rahman satu ketika dulu kepada Paul Hassan.

Berpegang kepada prinsip hidup mesti ada kawan dan manusia bukan daripada haiwan seperti teori Darwin, Rahman cepat mencapai telefon bimbit dia.

"Oit Dol, ko kat mane? Aku nak turun Kolumpo ni."



0 comments:

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...