Soal hati lelaki [sinopsis]



*Mainkan lagu untuk penghayatan yang lebih power


"Sejujur manakah kata-kata...ketika kita bertentang mata... Bolehkah aku percaya.." perlahan lagu Springs berkumandang di corong radio. Rahim mangkit malas. Meneguk baki air milo pagi di tepi katil. Suamnya masih terasa di tekak. Hujan di luar masih mencurah. Tidak selebat tadi,sekadar cukup memaksa mak Rahim mengangkat baju di ampaian.

Rahim merenung ke luar tingkap. Melihat telatah kanak kanak kampung berpesta hujan,awan yang mendung sayu seolah faham isi hati Rahim. Rahim duduk atas bangku kayu di tepi tingkap,melabuh tangan seraya menongkat dagu.

Fikiran Rahim tidak menentu. Sekali sekala terawang membayang kisah kisah lalu. Membuat Rahim senyum, murung dan bersahaja. Dulu hidup Rahim diwarnai ceria,dihiasi dengan sayang namun semuanya tidak lama. Empat tahun lebih pernah bersama bukan satu kerja mudah. Susah senang sama dirasa akhirnya Rahim pasrah yang semua sia sia.

*******
Cerita lama itu berlalu membuat Rahim tabah dan kuat. Baginya parut lama tiada lagi terasa. Lama Rahim ambil masa. Walau ada lagi yang masih bercerita, Rahim sudah biasa. "Ah,benda lama. Biasalah tu.Kahkahkah" tawa Rahim bila ada bertanya. Dua tahun cukup untuk Rahim betul betul selesa tanpa kekasih lama.Biarlah mereka yang tahu sahaja tahu bagaimana peritnya Rahim menerima ini semua.

Adat manusia selalu leka, terlupa dengan keindahan dunia,begitu juga Rahim. Hati yang dua tahun lamanya tertutup rapat mula diketuk kuat. Rahim kalah. Perlahan Rahim kembali membuka walau tidak semua,terurai juga. Maria. Gadis yang hampir empat bulan Rahim kenal. Dari laman maya sehingga mereka bersemuka. Maria juga gadis biasa,tidaklah tinggi mana,manis senyumnya dan pandai juga bergaya. Senang Maria menjinakkan Rahim.

Bagi Rahim tak mudah baginya melembutkan hati dalam usia Menjangkau 25 ini. Sebelum Maria ramai juga Rahim jumpa. Malah ada yang lebih hebat dan bergaya dari Maria. Tapi jenis Rahim bukan rupa paras dan harta menjadi ukuran. Rahim sahaja tahu kenapa dalam ramai ramai,Maria seorang sahaja berjaya.

Segala kesilapan lalu tidak lagi mahu Rahim ulangi. Biarlah Rahim memperbaiki dirinya yang lalu buat Maria. Namun Rahim sedar perjalanan mereka masih jauh. Rahim masih ada cita cita di depan dan Maria pula jenis wanita berniaga. Bagi Rahim jika boleh, biarlah mereka sama sama berjaya dalam bidang masing masing dahulu. Buat masa ini biarlah sekadar teman tapi mesra sahaja.

Hari berganti hari Maria seolah tidak sama lagi. Maria semakin menjauh. Segala kata manis Maria buat Rahim kembali tertanya tanya. Apa Maria ada niat lain sebenarnya? Apa Rahim bakal kembali merasa pahit yang pada awalnya manis sahaja? Walau tidak sama seperti dulu, sakit tetap sakit. Jenis Rahim bukan tahu duduk diam bersahaja. Rahim ada cara Rahim tersendiri.

Dan apa yang Rahim jumpa benar benar menggores luka lama. Rahim terkedu. Duduk di bangku mendengar sahaja kebenaran bersuara di telinga. Rahim diam buat seketika. Hatinya panas,darah mudanya kembali membakar. Rahim betul betul berang. Bukan marah akan kebenaran namun benci dengan semua penipuan dengan semua harapan. Baginya maaf bukan segala.

Walaupun baru di awal perkenalan, Rahim sakit ditipu. Dua kali jiwa lelakinya diuji. Dan kali ini Rahim tak akan diam. Maria yang begitu Rahim hormati rupanya pandai bermain dengan janji. Pandai Maria menabur kata kata rupanya semua dusta. Rahim sakit. Rahim pedih.

*******
"InsyaAllah,jika ada rezeki kita berjumpa lagi" itulah kata kata terakhir Rahim sebelum meninggalkan Maria yang masih tertuduk di kerusi rotan. Diam tanpa kata. Sekali sekali terdengar suara lembut Maria menjelaskan hal sebenar. Rahim bangun,menyarung kasut dan melangkah pergi. Segala kusut di dada telah Rahim luahkan. Maria dengar. Maria tahu. Tapi Rahim tak tahu apakah Maria faham semua. Apakah Maria belajar apa kesilapan Maria.

Berat kaki Rahim melangkah pergi. Bukan ingin menghina mahupun menurut sahaja kata hatinya kepada Maria. Bagi Rahim yang benar selalunya pahit. Seolah ubat yang pahit namun akhirnya menyembuhkan.

Tak siapa yang tahu apa Rahim rasakan. Maria yang selalu ada untuk Rahim saban hari bakal hilang. Rahim masih menyimpan harapan yang hanya Rahim sahaja tahu. Harapan yang Rahim simpan untuk dirinya buat Maria. Jangan mudah melatah. Jangan memberi harapan jika diri masih ragu ragu. Apa guna sebuah perhubungan jika diri belum pasti bersedia.

Maria belum benar-benar faham erti setia dan pengorbanan. Masih jauh untuk Maria atau Rahim membuat keputusan. Apa yang lebihnya Rahim di sini, dia ada kesetiaan. Kesetiaan yang di bawa dari episod dahulu dan kekal bersamanya hingga ke hari ini. Maria masih muda,dan Rahim masih mengejar cita cita. Dua haluan berbeza walau penamatnya sama. Masing masing ingin berjaya.

Biarlah masa menjadi saksi kini. Apa yang terjadi sudah terjadi. Dan jika besok Rahim bertemu Maria lagi,segalanya mungkin tidak lagi sama. Mungkin ada rasa yang lebih kuat lagi antara mereka atau mungkin rasa itu telah pergi,rasa itu telah mati.

*******
- Mane gua nak cari cendol pulut. Jenuh dua hari menulis cerita Rahim. Ni kalau buat drama macam boleh pergi jauh.





3 comments:

Abang Zam said...

gua nak lu buat buku. konfem 4 5 kali cetak bhai
power macam samad said

Anonymous said...

Bravo habaq hang! Ceq suka, ceq phm..Allah ada Rahim..sedang ang xtao mana baik utk ang, Allah lg tao, baik hang sangka, tp sbnrnya buruk, buruk ang sangka tp tu lah plangi idup ang.. :)

Anonymous said...

nice..:)

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...