Kisah kedai mamak.



Ketika tahun akhir aku menuntut di Melaka, hubungan aku dan member seangkatan masih utuh. Kami masih lagi melepak di kedai yang sama, berborak benda yang sama dan kadang kadang mengenyit mata pada makwe yang sama. Yang bezanya cuma ada yang dah pandai buat rambut lurus di salun dan mula mengutuk member yang rambut kerinting.

"Aku rasa sepanjang empat tahun sini aku tak pernah pergi awal kelas." getus Ekram Faiz sambil muka menahan panas teh tarik yang baru dihirup. Masing masing memandangnya penuh inzal.

"Ah kau asal tiap awal sem mesti cita cita macam Fakri Saarani boleh buat gol. Kompiden. last last jahanam," balas Ajis dalam nahu Terengganunya sambil kaki diletak atas meja penuh biadap.Ajis ni dulu betul skinhead tak patut. Tapi tak lama. Lepas tengok cermin bagaimana celakanya rupa dia menyarung but doc mart, dia mula jadi budak belajar dan dalam diam layan lagu Ramlah Ram.

Keadaan senyap seketika.Aku rasa senyap sebeginilah yang dipanggil malaikat lalu.
"Aku setuju. Aku rasa macam esok kita patut pergi kelas awal.Aku pun dah beli kotak pensil baru. Cuma kalkulator tu je aku tak tahu sapa punya," Balas Rahmat Hashim memecah sunyi suasana. Kami angguk serentak beberapa kali percaya tak percaya Rahmat dah beli kotak pensil baru.

"Okay okay. Esok sapa sapa bangun awal dia mestilah menelefon sapa sapa. Dan sapa sapa yang ditelefonnya mestilah pula menelefon sapa sapa yang lain. Dan jika proses telefon itu terhenti di situ ,maka tahulah kita sapa yang buat dajal dan sapa yang kita patut tinggal masa nak tengok wayang nanti,amacam? " aku kasi idea yang boleh dikira padu dan menyengat. Ketika itu memang palat rasanya kalau member tengok wayang tak ajak. Tak ajak boleh terima lagi. Tapi pahal nak cerita sampai ke ending time lepak?

Setelah itu kami pun pulang dengan masing masing berfikir isu nak bangun awal. Boleh jadi gila memikirkan hal bangun awal ni. Aku sampai cari video youtube masa tu nak tahu cara bangun awal. Sebelum tidur aku dah set jam komputer siap pilih bunyi bom lagi. Biasanya bunyi bom ni tak mengecewakan. Mencarut carut terkejut aku bangun bila dengar alarm bom sebelum pada ni.

*******
Sedar sedar aku tengok jam dah pukul 11 pagi. Kelas sepatutnya jam lapan. Aku pun tak tahu siapa, bila dan mengapa alarm bom aku dimatikan. Dalam mata yang berat nak dibuka aku menggagau gagau muka tilam mencari telefon. " Peh. Nasib baik tak ada budak kol" kata aku dalam hati dan kembali sambung tidur dengan tenang.

Sejak hari itu kami berjanji tidak lagi berborak hal bangun awal dan mesti pergi tengok wayang sama sama.




3 comments:

Anis Haha said...

HAHA alarm bunyi bom paling ingat. orangnya masih nyenyak tido. cait!

Headmaster said...

Kahkahkah! kau diam. kau diam.

ஜ miss klanika ஜ said...

harapan tinggal harapan . eloklah tak terus berharap utk bangun awal. ehehe

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...