Warna

Di sekitar tahun 700, aku berjalan tanpa hala tuju dari persimpangan Icknield Way di England berpakaian t-shirt hitam dan berseluar jeans pendek dilipat atas paras lutut. Tiba di pertengahan jalan, aku perhatikan masyarakat di kiri kanan aku membuat muka geram dan menjerit-jerit. Mereka ramai, kira kira seramai penduduk tiga kampung.

Aku mendapati seorang kenalan aku bernama Rembrandt Van Rijm bersungguh-sungguh berucap di atas timbunan kayu setinggi 20 hasta berbentuk petak dan agak lebar. Aku menjauhinya kerana isi ucapannya betul-betul buat aku gila.

Rembrandt Van Rijm menegaskan rona kain yang dipegangnya itu adalah kelabu. Mana mungkin kelabu. Aku jelas nampak kain yang dipegang di tangan kirinya sepanjang dua hasta itu berona hitam tetapi kurang terang. Manakala yang lain menjerit jerit, "Putih tapi gelap! Putih tapi gelap!"

Bagi aku mereka semua ini bodoh. Mereka malas membaca. Mereka segan ilmu. Mereka buta seni. Itu adalah hitam tetapi kurang terang. Fakta aku sahih dan konsisten. Belum pernah aku dengar rona kelabu sepanjang hidup. Rembrandt Van Rijm gila!

***
Jika kelabu itu suatu yang benar, apakah hitam dan putih itu salah?
Jika kelabu itu sudah cukup menggilakan apa lagi kehidupan kita yang penuh warna warni.






5 comments:

Amalina said...

Jika kelabu itu sudah cukup menggilakan apa lagi kehidupan kita yang penuh warna warni.

falsafah syialllll!!giler ah!

Anonymous said...

gaya bahasa tinggi ni.tak tercapai akal.

fadh leyanie said...

kelabu tetap kelabu, kalau semua kwujudan warna hasil percampuran warna lain dipertikaikan, payahhhh..

Jat "CER" Musa said...

putih tapi gelap yang tak tahan tu

Anonymous said...

sambal lebih.

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...