komuniti hijab

Setelah makan tahun aku perhati, corak dan bentuk pemakaian tudung kian bercambah. Gaya persembahan tudung giat dipertontokan. Aku pun mencari jalan penyelesaian hampir mutlak bagi meletak titik noktah untuk panorama ini.

Kalau tidak aku, mungkin ada kalian di luar sana boleh menerbitkan satu kitab muktabar berkenaan setail tudung. Kitab ini boleh menjadi kompilasi dari segala ikatan tudung yang diceduk dari facebook, instagram mahupun youtube.

Sedikit nukilan dari pelopor-pelopor gaya tudung tanah air dan juga antarabangsa diselitkan sebagai prakata di helaian hadapan agar kitab itu lebih kick dari segala segi.

Semoga dengan terbitnya kitab muktabar hal ehwal tudung ini, diharapkan tiada lagi wajah wajah mekap terang, maskara menghitam, merah pipi menyala dan gincu bibir menebal memenuhi ruang media sosial semasa menyampaikan kuliah pemakaian tudung.







Read Users' Comments ( 1 )

Sepetang di Hida Takayama

Ada satu petang yang bagus di mana Pohon Sakura melepaskan daun-daun luruh di perkarangan istana Shiroyama. Aku duduk tenang atas satu kerusi kayu lipat di satu sudut taman istana melemparkan seni-seni alam dalam sehelai kertas. Satu fenomena yang bersifat sentimental seperti di permulaan babak drama Korea.

Angin petang bertiup tak kurang bagus nya. Helaian rambut yang menutup muka sebelah kanan aku melayang perlahan ke sebelah kiri. Lalu aku pun selitkan ke telinga kemas.

Rambut aku ini jika tidak seperti  Legolas pun, ada sikit macam gambar model kat atas kotak minyak wangi kebanyakan.

Penguasaan kertas melalui lukisan aku sangat baik. Setiap inci kertas digunakan sebaik mungkin. Lakaran pokok dan kanak-kanak bermain di sebuah taman istana ketika musim luruh kelihatan hidup dan sungguh bersemangat. Seolah sekeping gambar dari lensa kamera berjenama Nikon. Satu pun tidak aku lepas dari terlihat.

Manakala, di sudut jam satu ada seorang kanak-kanak menikmati ais kacang sejuk. Giginya tidak tersusun rapi, ada hitam ada kuning serta sikit sikit nampak gusi. Sekaligus menegaskan bahawa, budak ini suka pada makanan manis dan mak bapaknya jenis rilek tak patut kasi saja anak dia makan apa.

Tinggi juga susunan ais,sirap,cendol dan kacang dalam mangkuk kanak-kanak tersebut. Kalau tak kena gaya, boleh berantakan ais dan segala isi nya dikacau sudu.

Kanak-kanak itu sungguh gembira. Dicuit sikit demi sedikit ais krim kuning di permukaan atas sekali dan disuap laju ke dalam mulut. Aku tenung sambil buat muka M. Nasir tetapi sedikit sebanyak menegup juga air liur kelazatan.

Kerana terlalu ketar kepala dengan ais krim tadi, ais kacang itu benar-benar berantakan. Bentuknya yang tadi membukit telah pecah ke seluruh pelusuk mangkuk.
"Ala, dah pecah! ais krim banyak lagi," kata kanak-kanak itu penuh kecewa.

Aku hanya tersenyum nipis sambil berdetik "Kau masih hijau soal ais kacang, budak kecil. Belajar dan belajarlah." Ketika itu juga rambut aku yang terselit rapi sedari tadi, kembali mengurai menutup wajah.

Lalu aku pun sambung melukis dengan penuh gaya dan bertenaga.








Read Users' Comments ( 3 )

interpretasi muhaddas

Lima pagi Kipas berbisik
sumbang
Sejuk menggigit
ketar
Pergi Jangan kembali
Datang
wahai hakiki.

Jalan Balakong, Oktober 2013.



Read Users' Comments ( 0 )

intipati tiga pagi

Biar kaput wayang semalam Lalu didendang cerita yang pudar Biar lesap pelita yang malap Lalu di tayang cahaya gemerlap

Dalam berjaga ada gelecoknya Jatuh terpalit lumpur di tanah Ku bangun bilas menghilang Lalu dilihat jalannya kelam

Apa yang di mahu kan lagi Yang terjadi telah pun jadi Renung saja dan langkah ke depan Tinggal jejak tiada dipandang

Ku kikis luka di dalam Hingga terjilat isi nan segar Ditampal kulit pedih pun hilang Agar terpadam salah dan dendam

Jalan Balakong, Oktober 2013



Read Users' Comments ( 1 )

Berjalan mencari rasa

Jauh berjalan di lembah berbatu,
Tiada menahu bilakah waktu,
Pandanglah cermin musnahlah daku,
Karam tenggelam di lautan satu.

-2 Ogos 2013



Read Users' Comments ( 0 )

Melihat diri

"Dalam tenang air di kali 
ku cari yang abadi
ku lihat ia bukan lagi cinta dan benci
perlahan seolah debu ia pergi
berjalan laju di urat dan sendi
lalu segalanya mati
di genggaman ilahi"

- 23 September 2013



Read Users' Comments ( 0 )

Siri Bercakap dengan Paul Hassan

Dalam sibuk memikirkan strategi melawan kerajaan dalam edisi pilihan raya akan datang, aku masih lagi sempat mengisi masa lain dengan pelbagai aktiviti yang tak kurang hebat kick nya.

Setakat ini, pekena borak sama makwe tak kenal di pesbuk adalah aktiviti yang kick nya di tangga pertama.

Nak dijadikan cerita,

Ketenangan melayan keasyikan pesbuk di satu petang diragut oleh kelibat seorang rakan aku bernama Paul Hassan. Dalam angin kipas yang sedang bertiup bagus, Paul Hassan berjalan berat sebelah sambil memegang satu plastik merah di tangan kiri. Raut wajah macam baru lepas dengar lagu Mentera Semerah Padi. Serius tak patut gayanya.

"Amboi, kau beli apa Paul?" tanya aku sambil melihat bungkusan plastik tadi.

"Jenahak merah," dan terus berjalan ke dapur.

"Kau nak buat apa Jenahak merah tu?" tanya aku seraya kembali fokus ke skrin komputer.

"Nak buat bini," jawabnya dengan tiada adab seorang melayu.



Read Users' Comments ( 0 )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...