Pohon di tengah lalang

Dan aku berjalan dari suatu tempat yang jauh. Meredah sungai kecil, mengepak ranting halus. Masa berganti masa, hari berganti hari. Terik bukan kepalang, sejuk mengigit tulang. Malam dan siang tiada beza. Aku terus berjalan.

Lalu aku berhenti di satu hentian. Tanah lapang, menghijau. Lalang tumbuh sekerat lutut. Pohon renek tumbuh liar menjauh. Di satu sudut di tengah itu, terpacak pohon entah apa nama besar berdiri. Aku berlindung di balik bayang pohon.

Aku menjenguk dari pangkal menuju ke pucuk. Aku kira setinggi pohon kelapa biasa. Dari batang pokok menebal melebar ke sayap dahan. Lalu berpecah hingga ke ranting. Berselerat daun-daun hijau di hujung tangan pokok.

Batangnya tumbuh gagah menegak. Kukuh memasak tanah. Lalu semakin rapuh menyusur ke dahan dan lemah di hujung ranting. Ranting, isinya sama saja dari batang di tengah. Mempunyai zat yang sama, namun zahirnya lemah tidak bermaya. Di sana, ranting bersimpang siur, bersilang tumbuh antara mereka.

Ada antara nya berpaut sesama ranting dan ada yang menjauhi sesama ranting. Aku mengerti.

Aku mengalih muka melihat batang nya. Satu keras berdiri. Tidak menjauh dan tidak berpaut. Ia lebar dari segala ranting yang ada. Walau ditabrak kuat, ia masih mampu menahan. Sulit untuk dimamah.

Lalu aku merenung jauh. Melihat ke belakang. Dan mereka berdiri. Ramai.

Ramai seperti ranting banyak yang bertebaran di sisi pohon tadi. Mereka seolah lupa kepada yang Empunya diri. Lupa kepada yang Satu berdiri dengan sendiri.

Seolah ranting yang meninggalkan batang, terbit dari dahan. Isinya sama, namun zahirnya lemah. Walau ramai, mereka rapuh. Walau ramai, mereka saling berjauhan. Mujur masih ada yang saling mendekati.

Yang mendekati, memohon simpati dan yang menjauhi, membenci sesama sendiri.

Di setiap susur ranting, pelbagai bentuk terbentuk.

Dan di setiap persimpangan insan, pelbagai suara bergema.

Entah bila segalanya mungkin reda.

Jika mereka sedar, sebesar pohon tadi hanya bermula dengan sekecil benih di tanah.



Read Users' Comments ( 0 )

Jaya Jusko

Dalam hiruk pikuk pengunjung Jusco Cheras Selatan, aku berjalan mendabik dada. Dari pintu depan terus menuju ke bahagian sos pelbagai aneka. Aku mencari sos hitam pedas. Rare tak patut.

Boleh tahan ekon Jusco hujan-hujan ni. Entah juruteknik mana setting. Tak reti nak kasi turun sikit. Pasang kipas pun dah orait.

Aku merenung dari satu tingkat rak ke satu tingkat berlainan. Sambil jari aku di dagu, memang gaya berader habis.

Raga kelabu masih belum berisi. Aku naik segan. Meruncit apa nama kalau satu benda pun tak beli. Dari segan aku naik berbulu pula kes tak jumpa sos hitam pedas.

Tak apa. Aku tenang. Aku tarik nafas tiga empat kali. Okay sekali lagi aku check satu satu.

Pundek. Tak jumpa juga.

Pap, troli beroda melanggar sisi kanan. Troli beroda biasa aku tak pakai. Selalu scene famili saja pakai troli beroda. Mana boleh aku pakai. Mana aku nak letak muka kalau makwe Guardian nampak aku bawak troli beroda. Lu pikir sikit.

Dalam troli beroda tadi ada sorang budak. Aku target umur dia dalam tiga empat tahun macam tu sebab kalau dah 17 tahun mesti dia dah pergi tengok wayang. Buat apa duduk dalam raga troli lagi, amacam?

Budak tu menangis kejap kejap berenti kejap kejap menangis. Aku pun pandang sama budak tu. Aku senyum sikit. Mak budak tu perasan aku pandang sama baby dia.

"Ha, diam. Nanti abang tu makan awak. Diam" Ringkas cakap mak budak tu.

Lalu aku meluru laju ke tandas. 20 minit aku tenung muka aku depan cermin basuh tangan.



Read Users' Comments ( 2 )

Rindu

Apa kau dengar teriak tawa sang malam
Memanggil dingin. Menyebut nama Mu. Dan Engkau memanggil. Kembali. Ah aku rindu. Rindu ku rindu Mu



Read Users' Comments ( 0 )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...