Pesan Ayahcik Uda


Pada suatu petang yang damai,angin bertiup perlahan diselang seli bunyi kenderaan melepasi jalan besar, Rahim kelihatan rancak berborak dengan Ayahcik Uda. Berteman biskut jekeb gula cicah teh o panas, ada lah dalam sejam mereka di pangkin kayu.

Jika dikira penguasaan siapa lebih makan biskut jekeb,jelas Rahim jauh mendahului Ayahcik Uda. Separuh peket rasanya Rahim pulun sorang. Ayahcik Uda jenis tak bekira biskut jekeb. Biskut tu pun subsidi kerajaan bagi tempoh hari. Apalah sangat nak dikemutkan.

Sedang Rahim sibuk menguis naik biskut yang lembik dalam cawan teh o, Ayahcik Uda bersuara, 
"Him, kekgi esok luse mu ade anok jage molek la anok mu,Him. Ayohcik bukang nde Him weh, Ayohcik ni takboh la kalu buleh mu wak slek pe Ayoh cik buak. Sayang ke anok beri habih pitih tanoh mendape segale hok ade. Doh kite ingat die jenih beringat,jenih panda jage pitih. le ni mu tengok sendiri mende hok jadi".

Rahim merenung muka Ayahcik Uda. Merasakan dengan gaya tenungannya tu boleh menjadi maksud lain, Rahim mula buat angguk kepala. Nak bersuara pun tak boleh. Ada biskut jekeb melekat di celah celah gigi. Buruk rupa kalau bercakap nanti fikir Rahim.

"Dakpe Him.Mu ingat molek mende hok Ayohcik nok pesang ke mu. Mu anok sulong. Ade lagi adik adik mu. Bukan mu tahu panjang umor mane orang tua mu tu," tambah Ayahcik Uda kepada Rahim.

"Betol doh tu Ayohcik. Betol betol.Nok teh lagi dop Ayohcik?" balas Rahim sambil perlahan menuang teh o ke dalam cawan. Tidak pula Ayahcik Uda menjawab pertanyaan Rahim

"Ingat Him, biarlah kite dop beri harte ke anok anok ke adik adik kite. Dakpe. Tapi mu kene buwi adik mu,anok mu dengan ilmu.Ajor anok mu dengan ilmu,Him. Ade pitih takdop ilmu bahang di tanoh saje je kekgi. Jadi per Ayohcik la esok tua. Ingat Ayohcik pesang ni" ujar Ayahcik Uda menghabiskan kata kata.

Mata Rahim bersinar. Rahim seolah baru disuntik semangat. Rahim membuka luas dada, mendongak kepala. Rahim merasa berat di belakangnya. Bukan berat beban, tetapi berat memikul tanggungjawab. Akhirnya masih ada orang yang percaya Rahim mampu ada anak suatu hari nanti.




2 comments:

nazira said...

:)

http://ruangannazira.blogspot.com/

Anonymous said...

Ya go Rahimmmm!! Iman, ilmu, ikhlas, amal..!!

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...