Kebetulan

Aku tengok jam di skrin komputer aku dah dekat pukul dua pagi. Aku sedang memikirkan satu topik yang boleh blah jugak tahap heavy nya nih. Dasyat betul.

Okay, sebetulnya Aku tak tahu dan tak pernah pun aku ambil port macam mana konsep masa ni berjalan atas diri korang. Bagi aku konsep masa ni berjalan dengan satu sekuen yang sangat rahsia. Ketertiban masa ni jikalau tidak keterlaluan boleh aku katakan berjalan dengan satu sifir yang sangat randum.

Kerana perlanggaran ketertiban definisi masa atas diri aku buat aku memahami konsep kebetulan adalah satu falsafah yang sukar diterima.

Katakan, satu fenomena alam terjadi di satu planet. Katakan planet itu, Uranus. Kalau korang rasa, plannet Zuhal, lantak lah. Aku bukan ahli nak berteka teki dalam sistem bimasakti ni. Cukup sekadar borak ringan. Amacam?

Okay, Katakan satu puting beliung terhasil di Planet Uranus. Jadi perubahan kemandirian planet itu berlangsung lalu membenarkan satu gerakan luar tabii zarah-zarah menghantar isyarat kepada persekitaran alam semesta. Lalu, menukar haluan-haluan unsur alam semesta ini kepada satu arahan yang lain.

Contohnya, energi puting beliung yang terhasil di planet Uranus menyebabkan haba terpancar keluar dari atmosferanya lalu menolak sebiji meteoroid yang pada asalnya laluan menuju ke Marikh dan kini menghala laju ke Bumi. Ah itu sangat randum.

Dan setelah itu, sebiji meteoroid tadi bergerak dengan halaju meningkat lalu menghentam lapisan luar bumi. Tidak, batu ini bukan sebuah batu besarnya dua padang bola. Cukup aku gambar kan sebesar skrin komputer. Baik, dan kini ia semakin mengecil kerana pemanasan akibat geseran permukaan dan udara sekeliling. Lalu lenyap begitu saja.

Tidak, pada hemat aku hanya batu sahaja yang lebur lalu lesap, tetapi tidak pada konsekuensi nya. Tenaga dari batu tadi pula berpindah kepada zarah-zarah bumi lalu berlakunya sedikit peningkatan suhu. Sedikit sahaja. Walau  sangat sedikit,ia tidak membantu suhu semasa menurun tetapi menaik. Hasilnya, panas.

Dan di suatu sudut bumi, ada seorang brader sedang sedap pekena kopi waktu pagi. Lalu dirasanya bahang pagi. Setelah itu, dinyalakan penghawa dingin di ruang tamu. Kerana atas kesilapan sistem atur penghawa dingin yang disebabkan oleh punca-punca lain berlaku sebelum itu, maka penghawa dingin tidak berfungsi. Dan di sini, di sini bermulanya.

"Ah kebetulan. Time panas ni kau buat hal, brengset". Ya brader tadi orang Indonesia.

Jika difikiran kembali, apakah benar kebetulan itu wujud atau sebenarnya tidak ada langsung sebuah falsafah akan kebetulan? Apakah perkara puting beliung di planet yang sayup jauhnya dari ruang tamu brader tadi hanya berlaku sekadar kiraan sia-sia? Tidak. Segala yang berlaku samada di dalam ketertiban adat alam atau pun di luar ketertiban adat wajib mempunyai sebab.

Penghawa dingin tadi tidak lah berfungsi atas dasar kesilapan teknikal yang berlaku pada jam sebelum itu semata. Dan, keinginan brader tadi pada awalnya sedang enak pekena kopi lalu dirasakan menyalakan penghawa dingin pada saat itu adalah sangat kena pada waktu kebetulan tadi adalah tidak tepat.

Jika tidak kerana puting beliung, maka tidak berlaku perubahan suhu semasa dan brader tadi haruslah hanya habiskan segelas kopinya tanpa merungut. Dan jika tidak kerana panas, maka tidaklah terlintas atas brader tadi untuk cuba menyalakan penghawa dingin tersebut. Dan tanpa usaha menyalakan penghawa dingin tersebut, manakan timbul hal berfungsi atau tidak akan alat itu bukan?

Jadi, di sini aku sedang sedaya upaya menegaskan fikrah akal aku yang serba tiada daya upaya ini bahawa segala berlaku adalah bersebab dan berlakunya ia juga bakal mengundang sebab yang lain. Maka, manakan boleh aku khabarkan bahawa segala ini berlaku atas kebetulan semata-mata! Segala berlaku kerana bersebab dan akan menyebab-nyebabkan.

Jadi, masa itu terus berjalan sambil menimbulkan pelbagai kontroversi sebab dan ianya sangat randum. Hal yang berlaku pada jam 11 tadi tidak semestinya menyebabkan perubahan pada jam 11.01 sahaja. Ia juga bakal menyebabkan berlakunya hal-hal pada jam atau hari atau tahun yang berikutnya.

Dan perkara yang berlaku pada jam 11.01 itu tadi juga tidak lah hanya bersandar pada sebab yang khusus pada jam 11 tetapi melibatkan suatu sekuen sebab dari sebab-sebab yang sebelumnya lagi.

Sekarang, cuba tanya pada diri korang, apa sebab korang baca teks ini sehingga titik soal ini?


p/s: Terlalu banyak sebab dalam teks dan terlalu banyak benda bermain di akal. Pernah aku diberitahu oleh seorang tua satu masa dahulu bahawa manusia tidak akan pernah selesai jika selalu dipandu pakai akal.









14 comments:

Abdul Iman said...

Aku baca tgh driving dib. Seb baek x xcident.

Blek said...

Real

Danial Jaafar said...

kebetulan aku baru teringat nak baca blog yang mu kabo tadi. eh?

Anonymous said...

tak baca sampai habis pon. bermula dengan perengga pertama dan terus ke P/S :
hehehe (diya_rosli) :p

IWGShop said...

www.iwgshop.com, shopping on line, best prices and services

mona ali said...

شركة كشف تسربات بالرياض

شركة نقل عفش بجدة

شركة عزل خزانات بجدة

شركات العزل الحراري بالرياض

تدبيس المعدة


شركة مكافحة البق بالرياض

شركة الصالحي لكشف التسربات

شركة رش مبيدات بالمدينة المنورة

كشف تسربات المياة بجدة



شركة تنظيف خزانات بمكة


شركات رش المبيدات الحشرية بتبوك



شركات رش المبيدات الحشرية بتبوك


شركة كشف تسربات المياه بالرياض



nile7seo

nile7

nile7



nile7


Nancy Mohamed said...


شركة تنظيف بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة رش مبيدات بالدمام
شركة تسليك مجارى بالدمام
شركة شفط بيارات بالدمام
شركة تنظيف بالجبيل
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالجبيل
شركة تنظيف بالخبر
شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة شفط بيارات بالخبر
شركة تنظيف بالاحساء
شركة تسليك مجارى بالاحساء
شركة مكافحة حشرات بالاحساء
شركة تنظيف بالقطيف
شركة تسليك مجارى بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف
شركة نقل عفش بالدمام

roba. gad2 said...

http://mchaabaty.com/templates/
http://mchaabaty.com/riyadh/
http://mchaabaty.com/stone/
http://mchaabaty.com/heritage/
https://decor-ksa.com/doors-gallery/
https://decor-ksa.com/windows-gallery/
https://decor-ksa.com/railings-staircase-gallery/

roba. gad2 said...


http://www.prokr.net/2016/09/eliminate-cockroaches-companies-6.html
http://www.prokr.net/2016/09/eliminate-cockroaches-companies-5.html
http://www.prokr.net/2016/09/eliminate-cockroaches-companies-4.html
http://www.prokr.net/2016/09/eliminate-cockroaches-companies-3.html
http://www.prokr.net/2016/09/eliminate-cockroaches-companies-2.html
http://www.prokr.net/2016/09/eliminate-cockroaches-companies.html

مصطفى شعبان said...

شركة تنظيف بالبخار بجدة
هل تعاني من اصفرارا في أرضيات المطابخ وأمام الأبواب الأمامية للشقق والمحلات والفنادق ؟ هل تعبت من استخدام المنظفات التي تحتوي على المواد الكاوية دون أي نتائج الأفضل التواصل مع شركة تنظيف بالبخار بجدة .
عزيزي العميل سوف تعمل الشركة على توفير تنظيف البخار للأرضيات دون الحاجة إلى جليها واستخدام آلات الجلي التي تصيب العمالة والموجودين بأمراض الجهاز التنفسي .
https://goo.gl/CMXWhe
نقل عفش داخل مكة
كثير من العملاء يرغبون في الحصول على سرعة أثناء عمليات نقل العفش وخاصة لو كان من محافظة إلى أخري داخل المملكة او دولة إلى دولية أخري ومع شركة نقل عفش بمكة نعمل على توفير جميع أنواع وسائل النقل سواء النقل البري عن طريق السيارات او النقل البحري باستخدام السفن او النقل الجوي وهو من أنواع النقل الأسرع على الإطلاق حتى ان أوراق المعاملات الجمركية تقوم بها نقل عفش داخل مكة وبالطبع عندما تبحث عن السعر فانه مناسب جدا ويتواجد أيضا لدى الشركة أنظمة مختلفة للدفع والتعاقد تواصل معنا وسوف نكون متواجدين في الحال في اي مكان .
https://goo.gl/ix6x3X

مصطفى شعبان said...

https://forsan-dmm.com/company-transfer-furniture-dammam/
https://forsan-dmm.com/company-transfer-furniture-khobar/
https://forsan-dmm.com/company-transfer-furniture-home-in-jubail/
https://forsan-dmm.com/company-transfer-furniture-qatif/
https://forsan-dmm.com/moving-furniture-in-medina/
https://www.qatif-service.com/2018/05/Home-Services.html
https://www.jubil-service.com/2018/05/Home-Services.html
https://www.khober-service.com/2018/05/Clean-home.html
https://www.dmmam-service.com/2018/05/Home-Services.html
https://forsan-dmm.com/

omar ali said...

Your site is very helpful
http://ksa-antiinsect.over-blog.com/
http://antiinsect.ucoz.ae/blog/
http://antiinsect.zohosites.com/
https://www.prokr.net/ksa/jeddah-water-leaks-detection-isolate-companies/
http://dl3najd.com/

ارقام شركات تنظيف said...

ارقام شركات تنظيف
عميانا الكريم اذا ظهر علي جدار منزلك وظهرت فيه أي علامة تدل على وجود تسرب في مواسير المياه فلا داعي ان تتصل علي علي ارقام شركات للخدمات المنزلية توفر لك الخدمة للاصلاح في كذلك والميزة هي خدمات ممتازه.
رش المبيدات
من خدماتنا تقديم إجابات جذرية لانتشار الحشرات في البيت مها كان نوعها شركات رش المبيدات تقدم لك حلا هو الأفضل للقضاء على الحشرات نهائيا دون الخروج من البيت ودون حدوث أي ضرر على أشخاص أسرتك حيث أن جميع المواد المستخدمة من قبل خدمة ارقام شركات مكافحة الحشرات البيت مصرح بها من قبل وزارة الصحةتملك خدمة شركتنا بالإتقان السرعة واستخدام أجدد المبيدات.
ترميمات وصيانه
خدمة متميزة نقدمها لك حال حدوث أي خلل في منزلك سواء كان داخليا أو خارجيا لا تحتار في إلتماس لاصلاح الاعطال إذا وجدت فتحات في واحدة من جدران البيت أو لأي عوامل أخرى تستدعي ارقام شركات الترميم ارقام شركات كشف تسربات المياه إن صيانة وإصلاح تقدم حلولا جذرية بعيدة عن الإجابات التقليدية المؤقتة وتقوم بجميع أشكال الترميم بأقل التكليفات.
تمتاز مؤسسة تطهير بخبرة طويلة في ذلك الميدان، ويتوفر لدي الخدمة الأيدي العاملة والآلات المناسبة لتقديم هذه الخدمة بشكل كامل وخدمة مميزة
ارقام شركات نقل العفش
تابعنا على موقعنا على الويب
www.ارقام-شركات.com
تابع ايضا ارقام شركات اخري
البيت العصري لــ عزل الاسطح

omar ail said...

Your site is very helpful
http://antiinsects.iwopop.com/
http://antiinsects.mex.tl/
https://antiinsects.1msite.com/
https://www.prokr.net/ksa/jeddah-water-leaks-detection-isolate-companies/
http://5irat.com/

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...