Petikan ilham

Dipetik dari tulisan seorang rakan- Zek Komando.

Silakan Zek,

Baik lah aku macam biasa mesti ada tak kena punya. mesti ada benda aku naik geram. kali ni hampa nak cakap apa pun aku tak kira lah. hampa nak label aku macam mana pun hampa punya pasai lah. aku tetap okay dengan hampa semua. tak payah cakap, aku tau aku jenis steadi.
.
aku jadi heran bila orang mula cakap cakap syed azmi itu ini itu ini. paling tak boleh blah, kenal pun tidak ,main hentam saja.kristian lah, syiah lah. kepala bana apa ni? aku tak salah hampa juga. melayu memang macam tu. aku tak ada masa cerita pasal dia. hampa google sendiri. jangan reti uplod gambar selfie saja.
.
masalah sekarang yang aku heran masa buat acara menyantuni orang miskin, orang orang kampung, isu masyarakat, kanak kanak, anak yatim, pendidikan dan segala macam yang 'confirm-malay-compliance' hampa buat dek. hampa buat tak nampak. hampa boleh duk layan cerita drama. tapi masa part 'anjing' saja hampa jadi kronik. hampa jadi kalut dan lorat. semua nak kena cakap dan tunjuk yang hampa saja lah islam. hampa sajalah tahu hukum hukum semua. bila tanya mazhab lain tu islam ke bukan, hampa jadi kelam kelibut. tak tau nak bagi ulasan. hampa ni jenis macam mana? tapi aku tak salah. melayu memang macam tu.
.
ni jelas bukan isu anjing. ini isu lain. isu apa aku pun tak tau nama. jadi biar aku bagi nama.aku senang bagi  nama 'melayu-paranoid' atau simptom 'gila-syurga'. semua pakat nak masuk syurga. kalau orang lain sikit dari hampa, hamba label sesat. nak sepak, nak pukul nak tangkap humban masuk penjara. hampa ni macam mana? bila orang sentuh sikit pasal agama ke kaum hampa, hampa mula kelam kelibut balik. konon nak jaga. konon nak melindungi. tapi dalam masa sama hampa kondem orang lain. hampa rampas hak hak orang bersuara. hampa bagi alasan yang hampa rasa munasabah amat tapi orang lain dengar, macam bangang. kalau Islam itu benar indah dan damai, tanya diri hampa. "Indah ke Islam versi yang hampa anuti ni?" . Indah ke perbuatan hampa ni? adil ke? bukan kah Islam itu juga agama yang adil, tinggi dari segi akhlak dan budaya? habis tu kita buat apa selama ni? lebih memisah misahkan antara makhluk dari bersatu padu. aku sebut makhluk tau.
.
satu lagi aku herannya puak puak agamawan pun sama naik. berlumba konon nak komen. tapi komen apa? komen apa merapu ja lebih. bukan semua. ada yang mampu bagi komen yang di luar kotak pemikiran biasa. tapi ada hampa baca? ada hampa ambil peduli? sebab apa? sebab dia tak glemer. dia jarang masuk tv. dia tak lawak dan macam macam sebab lah. atau last sekali sebab dia tu pembangkang,dia tu kerajaan, dia tu islam liberal, salafi dan macam macam yang hampa reka. tapi aku duk nampak yang bukan agamawan lebih dari agamawan. bila kita cuit sikit tanya. mula cakap tafsir sendiri, pengaruh barat dan sebagainya. tak apa aku faham, melayu memang macam tu.
.
sekarang ni aku malas taip panjang. aku risau juga lepas ni isu apa pula hampa nak buat hingar dan jaja. anjing sudah, nama Allah sudah, sultan sudah, ketuanan melayu pun dah sudah walaupun duk renew tiap tiap tahun. sekarang sama sama fikir apa masalah kita, masalah hampa semua? betul ka kita semua "gila syurga"? betul ka kita paranoid? betul ka kita selalu hukum orang sana sini? betul ka segala cakap cakap kita pasal agama sebelum ini? betul ka?
.
aku nak buat konklusi mudah yang aku jamin tak tepat. bukan semua macam tu. macam aku cakap, konklusi mudah.
.
konklusinya macam ni- ada ka hampa baca semua aku tulis? tu konklusinya. tu sebabnya. nak baca pun penyegan. nak baca pun pemalas. dah baca pun malas, nak fikir apatah lagi. ikut saja apa orang lain cakap sampai mati.
.
Oh Tuhan, dengan mu kami berlindung atas segala kebodohan dan kesilapan ini semua. Dan Engkaulah jua maha mengetahui.



1 comments:

Danial Jaafar said...

"eh, lagi senang kerja aku nak terus kondem dia, judge dia, daripada aku nak bukak facebook dia baca timeline dia dari dulu. aku peduli apa dia ada buat banyak kerja amal. dia ni bodoh. dia ni liberal, jarum halus untuk hancurkan Islam dan hina Melayu. nama pon macam pak arab. pak arab mana ntah."


----> ale utto mung.

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...