Makwe Mydin

Aku memandu kereta Perdana sepupu aku dengan penuh baik. Dalam baik tu aku mengaku ada juga sikit rasa eksen. Mana tak eksen, bukan senang nak pandu Perdana enjin mitsubishi. Ekzos jenis perang. Tapi perang dia bukan jenis perang besar. Setakat perang mulut macam tu la lebih kurang.

Sebelum sampai ke tol Ayer Keroh, aku pun singgah kejap kat Mydin Kota Fesyen. Entah ape pesen nama kawasan aku pun heran. Cuba bayang kalau aku abang long kawasan tu macam mana. "Gua abang kawasan Kota Fesyen" aku rasa mahu berlinang air mata tergelak. Tak ada bunyi komunis langsung macam tu punya nama.

"Acap pi tengok sat aiq ka ropok pa ka buat bekai." kata aku steadi kepada Acap sepupu aku. Acap mengangkat kening tanda faham. Sambil tu aku lekas lekas masuk parking di bahagian tepi banggunan. "Oops, spek rayban jangan lupa beli," kata aku menambah order. Acap angkat kening dua kali tanda dua kali faham.

Semakin lama semakin laju gerak kaki Acap menuju ke dalam. Nyaris aku ingat laju itu akan sampai ke tahap berlari. Mujur Acap masih tahu menjaga nama baik keluarga di tempat orang. Dia kembali berjalan ringkas.

Aku pun mengeluarkan sebatang rokok dari kotak Dunhill dan menekan butang tingkap di sisi pintu. Melurut laju tingkap kereta turun. " Tingkap jenis bagus ni." bisik aku. Maka bersepah lah asap keluar mengikut halaju hembusan aku ke luar tingkap. sekali sekala ada bentuk O. Ada asap yang dari hidung ada asap yang dari mulut. Nikotin perlahan lahan meresap ke badan, selesa.

Dari alis mata, aku notis ada sekujur badan di sebelah kiri penjuru depan kereta. Sekali pandang nampak macam makwe. Aku lekas lekas betulkan postur badan ke kedudukan yang hensem dan boleh diterima pakai. Kepala aku goyangkan sedikit tapi tidak melampau sangat seolah sedang mendengar muzik sedap agar nampak lebih cool.

Dari lokasi depan, makwe tersebut cuba menghampiri pintu kereta. gayanya seolah terhendap hendap. Aku cuba fokus kepada bodi lenguej nya. Dari pergerakan bahu, membawa ke lenggok kaki dan kembali ke struktur leher. Kompiden aku seraya mencapai tahap paling dashat.Sah. Aku yakin dan Kompem ini bukan makwe tapi sebenarnya pondan. Aku tekankan di sini, pondan.

Aku dari dulu tak berapa nak in dengan pondan atas sebab sebab pribadi. Mampos lah kalau orang nak cakap aku tak kolumpo pun mampos lah. Pondan ini bagi aku adalah satu jenis kejutan budaya yang sangat kodi. Orang yang kodi tak patut je jadi pondan zaman sekarang tahu. Aku rela kentut berbuih daripada kena pewit sama pondan.

Tersengih sengih macam unta pondan tersebut memandang aku. Entah nak sengih sangat ke mende pondan ni aku tak tahu. Laju aku mencapai telefon bimbit dan membuat seakan mendail nombor. Pondan tadi betul betul di pintu kereta depan penumpang. Gaya dia ingin menegur ,aku pun bersuara ke telefon. "Mana enko? Hah? enko begaduh dengan sape? fak la enko ni. Enko tunggu aku sampai.Sabo! Sabo!," dengan pantas aku menolak tombol ke gear D dan keluar dari kotak parking tanpa peduli babi dan anjing kepada pondan terbabit.

Berpeluh Acap mencari kereta. Mujur bau perfume badan masih pekat. Acap pun tergelak bagai orang gila bila tahu hal sebenar selama 20 minit. Tak cakap banyak terus aku sepak peha dia tiga kali.






11 comments:

ஜ miss klanika ஜ said...

hehe. bukan nak try ke mula-mula td. nasib tak teruskan lgkah ye.

SaddLone said...

oppss..eh ko puasa je tak ni?? haha keluar asap o bagai..

hehe aku nak gelak tapi tahan dlm hati bila bace baris2 ayat ko doe..hehe perghh!! aweks nk tackle ko tu..

EZAN IDMA said...

Banggg.... Taknak saya banggggg??? Kahkahkah

Headmaster said...

gua masih terpelihara iman

Headmaster said...

puasa puasa. ni cerita lama ni.kehkehkeh

Headmaster said...

nak nak.bila bole jumpa mak ayah

Jat "CER" Musa said...

lu membohong zek. bukan lu sama kema suka phewwit pondan kat bando melaka dulu??tak baik membohong zek...

Anonymous said...

aku rasa,pondan tu sama gangsternya dengan ko.serius.

azrul haffiz juraimi said...

tak pondan la ko!

fadh leyanie said...

bukan semua org pondan nk tackle..kah3

Ibnu Kassim said...

pondan adalah antara kaum yang wajib di tembak selepas zionis yahudi...

Post a Comment

ha komen, komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...